• piretkonttinen

Kunnioita kehoasi

Päivitetty: loka 10

Miten Sinun syksysi on alkanut, onko riittänyt suorituskykyä, intoa ja energiaa?

Tiedossahan se on, että hyvä fyysinen kunto vaikuttaa suoraan vastustuskykyyn ja jaksamiseen, koska sen kautta varmistamme sen, että kehomme toimii kivuitta ja aineenvaihdunta pysyy tehokkaana.

On ilo nähdä, että ihmisten arkiliikkumistavat ovat muuttuneet koronapandemian myötä ja liikunta onkin mitä mainioin vastapaino lisääntyneelle etätyölle ja paikallaanololle, kun kuitenkin kasvava osa ihmisistä tekee töitä kotitoimistolta. Jos mietin oman elämän kokonaisuutta, niin vartalo ja hyvinvointi ovat kyllä todella tärkeä osa omaa eksistenssiäni ja jaksamista. Olen tottunut touhuamaan ja elämään aktiivista elämää, tapahtuu se sitten vapaa-ajalla tai oman yrityksen puitteissa.

Nyt kun joudun olemaan loppuviikon kotosalla ylikuormituksesta johtuvan olkapää/hartialihassäryn takia, on vaan pakko hyväksyä fakta, että aina ei vaan voi olla liikkeessä ja tekemässä, vaan välillä täytyy pysähtyä, kun keho sitä vaatii. Täytyy opetella suhtautumaan hyväksyvästi, jos keho tahtoo sanoa ’stop’…

Miten usein me kiitämme omaa kehoamme tai vaikkapa edes jalkojamme, jotka ovat kuljettaneet meitä ylös-alas rappusia, työ- ja kotimatkoja, harrastuksissa ja muutenkin meitä arjen touhuissamme? Hemmotellemmeko koskaan omaa kehoamme ja lihaksiamme? Pistää miettimään ja myöntämään, että itse asiassa aika harvoin… Fyysinen kunto ja oman kehon kuunteleminen ovat kuitenkin avain elämisen laatuun. Arvostetaan kehoamme syömällä terveellisesti sekä monipuolisesti, nukkumalla hyvät yöunet ja lepäämällä kun tuntuu siltä.

Kehonhuoltoa ei saa myöskään unohtaa iän karttuessa sillä toimintakyvyn ja liikkuvuuden ylläpito takaavat elämänlaadun myös aktiivisen työelämän jo jäätyä taakse.

Palkitse itseäsi, olet tärkeä!